torsdag 5 mars 2009

Nathan, är ni säker på att det var Israel ni besökte?


I dag när jag skulle åka till mitt arbete så hittade jag en gammal DN tidning på golvet i bussen. Där kunde man läsa en artikel, skriven av Nathan Shachar.

Nathan Shachar är en fd korre i Jerusalem som också är författare. Men när man läser hans artikel är det svårt att tro att han någonsin varit i Israel. Han har beskrivit Israel med plus (+) och minus (-), hur som hellst så försökte han beskriva en Israels vardag (en vanlig Israel, han skriver inte att han menar en Israel som bor i någon av de städer som drabbats av Hamas terror.). Efter att ha läst hans artikel så bestämde jag mig för att skicka ett mail till honom, och här nedanför så kan ni läsa vad jag skrev.


Hej Nathan,

i dag när jag åkte till arbetet så fann jag en gammal DN från den 1 Mars, där ni skrivit en artikel om Davies Cup matchen mot Israel.

Ni kallar bland annat Israel för en militärdiktatur, ni skriver att Israel har världens suraste och minst generösa bilförare, Ni försöker beskriva Israelernas vardag. Och enligt dig så är en vardag en serie tvära kast mellan kriser, tillbud, chocker, explosioner och skräckscenarier.

Nathan, jag vet inte om det var Israel ni besökte. För jag besökte Israel för några månader sedan, och det ni skriver stämmer inte, ni kanske besökte Nordkorea eller Darfur?

Man får allt för ofta läsa påståenden om Israel och Israelerna som är falska och vinklade. Svensk media är pro-palestinsk och väljer ofta att beskriva Israel och Israelerna på ett felaktigt och orättvist sätt. Och detta gör att hatet mot Israel ökar. Det verkar som att ni försöker hitta negativa saker att skriva, så istället för att visa en rättvis bild av Israel så väljer media att beskriva Israel på ett felaktigt sätt enligt mig och många andra.

Har vänner i Israel samt att jag själv besökt Israel ett flertal gånger. På min hemsida så kan man läsa en artikel om säkerhetsläget i Israel, och den bild ni visar upp stämmer inte alls med den som beskrivs på min hemsida samt den bild jag själv har av mina besök i Israel. Man kan tro att ni aldrig varit i Israel.

Man ska vara väldigt försiktig med att försöka beskriva andra länder så som ni gjort. Ni beskriver ett land som jag inte känner igen. När ni försöker beskriva en vanlig Israels vardag, så måste jag säga att ni inte lyckats. Om man bor i någon av de städer som har drabbats av Hamas terror, så kan en del av det ni skrivit stämma. Men ni skriver inte att ni menar dessa städer, så de som läser din artikel tror att ni menar en Israel från Haifa, Tel Aviv eller någon annan stad. När jag besökte Haifa, Tiberias, Jerusalem, Netanya så känndes det som att besöka Berlin, London eller någon annan stad. De människor jag träffade var lugna, trevliga och artiga. De bodde inte i de land som ni försökte beskriva i er artikel i DN den 1 Mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar