tisdag 3 mars 2009

Ingen publik, när Sverige möter Israel.


Beslutet att inte tillåta publik under Davis cup-mötet mellan Sverige och Israel har väckt stor kritik runtom i Sverige. Nu går även Israels största stjärna Andy Ram till attack mot Sverige och arrangörerna och kallar det en skam:
– Det är en skandal att ett land som Sverige inte kan säkerställa säkerheten med 3 000 supportrar på en tennisarena. Det gör mig rasande och det skadar idrotten och gör att andra i framtiden kan komma att säga att de inte kan garantera säkerheten kring Israels lag, säger han till tidningen Jerusalem Post.
Han tycker precis som jag och många andra att det är ett dåligt beslut, han säger, det här kommer också påverka min bild av Sverige. Men han säger att det är vår sak, mer än deras och tillade att han hoppas få prata mer tennis än hot och säkerhet i fortsättningen inför matchen.

Ram återvände i torsdags till Israel efter spel i Dubais ATP-turnering dit han till slut fick visum efter att hans landsmaninna, Shahar Peer, nekades detta inför damernas upplaga av turneringen. Ram är tillsammans med dubbelpartnern Jonathan Erlich oerhört populära i Israel efter att bland annat vunnit Australian open förra året. I mötet mot Sverige får dock Ram som TT tidigare kunnat avslöja, klara sig utan sin ordinarie dubbelpartner då han är långtidsskadad.
– Jag hoppas att beslutet ändras men oavsett ska vi åka dit och göra vårt bästa för att återvända med en seger, säger Ram om situationen i Malmö.

Jag har skrivit om det här ett flertal gånger, men nu skriver jag ett sista inlägg. Enligt de senaste nyheterna angående Davies Cup matchen är att den kommer att spelas inför tomma läktare, med undantag av repportrar och några till. Precis som de Israeliska tennis spelarna är jag och många andra väldigt besvikna på beslutet att spela inför tomma läktare.

Andy Ram fick spela match i Dubai inför publik, men när han och de andra kommer till Sverige får de spela utan. Det är väldigt tråkigt att behöva läsa hur Malmö och arrangörerna blandar ihop idrott och politik, vi bor i Sverige, inte Iran eller Syrien. Och att påstå att vi bor i ett neutralt land är s*** snack enligt mig. Jag är väldigt besviken och avslutar detta inlägg med orden "Lycka till Israel".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar