torsdag 22 januari 2009

Israel behöver ert stöd.



Det svider i mitt hjärta att se hur många bara suger åt sig information utan att fråga sig om det verkligen är sant. På stora torget här i Uppsala har några palestinier slagit upp ett tält, där dom kan sprida deras budskap och information till nyfikna uppsalabor. Och på många andra ställen sitter affischer med deras åsikter, men ingenstans syns det några Israel vänliga affischer eller tält dit nyfikna uppsalabor kan vända sig med frågor och funderingar.

Frågan är hur uppsalaborna skulle reagera om jag bestämde mig för att slå upp ett tält och hissa den israeliska flaggan på stora torget? man blir sorgsen över att ingen gör detta, finns det inte några Israel vänner här i stan? jag vet att det bor väldigt många palestinier här i Uppsala, och självklart är det bra att dom kan träffas. Men om det kommer fram nyfikna uppsalabor och ställer frågor om det som hänt, så tror jag knappast att den som står i tältet berättar att det var Hamas som vägrade förlänga den "lösa" vapenvilan eller att Hamas har skickat över 10 000 raketer in i södra Israel. Och den som står i tältet berättar knappast för den nyfikne att Hamas använde civila som sköldar samt civila byggnader som vapenlager.

I dag när jag skulle åka till arbetet så hade någon skrivit “fuck judar” vid busshållplatsen. När jag läste texten så blev man ledsen och kännde sig sorgsen (tog bort texten), och det blir jag även när man ser hur stort stöd palestinierna har. Dom har så stort stöd eftersom dom syns överalt, media hjälper till genom att visa negativa nyheter samt att media skriver negativa nyheter om Israel. Har fortfarande inte hört något om den stora naturgasreserven.
Det svider i mitt hjärta att ingen bryr sig om Israel, att ingen för deras talan utan bara suger åt sig allt som visas och sägs i media. Har min blogg och hemsida, men vill göra mycket mer.

På arbetet så berättade jag för en arbetskamrat att man känner sig ledsen för att inte kunna hjälpa Israel, så att flera får en positiv bild av Israel. Berättade också att man borde åka runt i skolor och informera om Israel.
Har funderat över att åka till Israel och arbeta som volontär i det israeliska försvaret. Jag är inte som andra som bara sitter med armarna i kors och inte har någon åsikt, har skrivit det förut och här skriver jag det igen: Israel, ani ohev otkha vilket betyder Israel, jag älskar dig.
Jag har ofta på mig t-shirts som visar att man står bakom Israel. På min mobil står det, I stand with Israel, i mitt fönster så hänger den israeliska flaggan. Gör som jag och visa ert stöd till Israel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar