måndag 26 januari 2009

Jag känner mig gladare.


Jag känner mig gladare på arbetet och mer avslappnad. Men samtidigt är jag väldigt orolig över att Hamas använder vapenvilan till att föra in mer raketer och andra vapen.
Om vapenvilan håller den här gången så kommer också palestinierna tjäna på det. Så istället för att skicka raketer och försöka "ta bort Israel från kartan", så borde Hamas försöka få en lång vapenvila , och på så sätt hjälper Hamas palestinierna till en ljusare framtid, och på sikt, en egen fungerande stat.

Hamas har sagt att PLO måste avbryta samtal med Israel. Hamas vill också att Israel öppnar alla gränser, vilket jag personligen inte tycker är en bra idé då Hamas inte går att lita på.
Men om någon mer pålitlig fick ansvaret så skulle det säkert kunna fungera och civila palestinier skulle märka att dom får det bättre utan Hamas. Hamas skulle antagligen föra in ännu mera vapen in i remsan och ännu värre skulle det kunna bli om dom börjar använda sig av självmordsbombare igen. Attackerna (självmordsbomberna) har nu upphört på grund av säkrare gränser.
Israel släpper igenom mattransporter och jag hoppas att dessa transporter når fram till de behövande, det vill säga till civila som verkligen fått lida på grund av Hamas handlande.

Låt oss hoppas att det fortsätter att vara lugnt så att civila på båda sidan av gränsen får leva i lugn och ro. Skrev tidigare att jag är orolig över att Hamas för in mera vapen, och enligt Hamas själva så har dom fört in mera vapen vilket tyvärr kan betyda att dom bara laddar inför nästa fight.

Jag tycker synd om alla civila som skadats, men det känns bra att de Israeler som tidigare vaknat mitt i nätterna av larm, som inte kunnat gå till sina arbeten, äntligen kan dom sova och Israelerna känner sig säkert tryggare nu, åtminstone för stunden.

Om Israel skulle bli tvungna att återigen gå in i Gaza så vet jag att IDF kommer att göra sitt bästa för att undvika civila dödsoffer. Men eftersom Hamas använder sina egna som skydd så kommer säkert civila skadas igen. Jag Kommer eventuellt att åka ner till Israel och arbeta som voluntär i det Israeliska försvaret om oroligheterna blossar upp igen, men som alltid så måste man tänka på vad nära och kära har att säga.

2 kommentarer:

  1. Det känns bra att du mår bättre broder. Men jag mår inte bättre av att läsa den här bloggen, tyvärr :S

    SvaraRadera
  2. Jag respekterar andra, så länge andra respekterar mig. Man behöver inte ha samma åsikter bara för att man är bröder.

    SvaraRadera