tisdag 13 januari 2009

Svar på svenska kyrkans protetster - detta brev skickade jag till svenska kyrkan

Först och främst så vill jag säga att det är väldigt tråkigt att civila skadas och dödas.Men att lämna ett protestbrev förändrar inte bilden av det som händer i Gaza, den bilden som media har visat oss under hela kriget, en orättvis och partisk rapportering, precis som vanligt när det gäller Israel.

Jag vet inte om ni hört talas om universitet som också bombades, eller FN byggnaden? om ni inte vetat varför dessa byggnader bombades så kan jag informera er om att dessa byggnader användes som vapenlager och som ramper för raketer som Hamas skickar mot den israeliska armen och civila i Israel. Och enbart för att svenska kyrkan finansierar en klinik i Gaza så betyder det inte att Hamas inte använder den byggnaden som vapenlager.

Hamas gör som dom och andra militanta grupper alltid gör i krig mot Israel, Hamas använder civila som skydd, Hamas använder civila byggnader som ramper för deras raket attacker mot civila Israeler, Hamas gömmer sig i moskeer, skolor, sjukhus, FN byggnader.
Ändå så lägger media och andra skulden på Israel, vilket är både sorgligt och orättvist.
Om Hamas bryr sig om sina egna kvinnor, barn och andra civila, varför använder Hamas dessa som skydd? varför använder Hamas civila byggnader som vapenlager? varför gömmer Hamas sig i folksamlingar?

Israel varnar alltid innan en attack, antingen genom flygblad eller så ringer dom upp andra civila som bor i byggnader som Hamas använder som vapenlager eller som skydd för militanta palestinier. Till skillnad från Hamas och andra militanta grupper så gör Israel allt för att undvika civila dödsoffer.

Personligen så tycker jag att Israel gjorde helt rätt som gick in i Gaza, glöm inte att Hamas hade chansen att förlänga den "lösa" vapenvilan. Hamas har under senaste åren skickat över 10 000 raketer in i södra Israel, förutom Israeliska liv så har dessa raket attacker kostat mer en 1 miljard sveska kronor.

Skulle också vilja veta hur man går till väga om man vill lämna svenska kyrkan? för jag vill inte tillhöra en organisation som precis som media visar en så orättvis bild av våra bröder och systrar i Israel.

Ni gör ett väldigt bra arbete på många ställen i världen, och det är bra att ni hjälper civila i Gaza. Men jag blir ledsen över att ni inte protesterar mot Hamas, det är Hamas som är dom skyldiga, Hamas bryr sig inte om sina egna, Hamas använder civila byggnader och det värsta av allt är att Hamas använder barn i kriget mot Israel.

1 kommentar:

  1. I dag fick jag svaret på mitt mail. Tack för dina synpunkter skrev dom bland annat.

    SvaraRadera