tisdag 31 maj 2011

Utfärd och CL final i Jerusalem samt trevligt avslut i Tel Aviv

Spårvagn i Jerusalem

Lördag och shabbat i Jerusalem och resten av Israel. Väntar på att bussen skall komma och hämta upp mig samt en mor och dotter som också bokat in sig på utfärden.

Bussen kommer och vi beger oss söderut, med första stop Qumran. Det var ca 10 personer med på utfärden, men jag pratade och umgicks med fem av dem, det var ett par från Spanien (trevliga killar), en amerikan, en kille från kanada samt vår mycket trevliga chaufför.

Efter att vi besökt Qumran (det var här man fann "dödahavs rullarna") så fortsatte vi mot Masada, som är en av mina favorit platser i Israel, en av väldigt många trevliga platser i ett trevligt och fint land. Även fast jag besökt Masada ett flertal gånger så blir man lika tagen av utsikten varje gång man besöker berget. Den här gången blev det extra känslosamt, vi vandrade runt och hamnade i den gamla Synagogan, där beslutet om kolektivt själmord togs, och när man satt där, så kände man tårarna rinna ner från kinderna, men tog ändå inte på mig solglasögonen, varför skämmas över att visa sina känslor?

Vår färd fortsatte mot Döda havet, som jag också besökt ett flertal gånger, världens lägsta punkt samt havet där alla kan flyta. Många väljer också att smörja in sig med leran från havets botten, för att bevara (om man redan har en fin hy) eller förbättra sin hy.

Nu var det bara ett stopp kvar och jag kände en viss oro i magen. När vi väl kommit in i Västbanken så besökte vi först en kyrka, därefter så åkte vi till ett ställe där man kunde handla allt möjligt. Det är en speciell känsla att vandra runt bland Palestiner med en Davids stjärna runt sin hals, men efter en stund så kändes det okej att vandra runt i Jericho. För att en långvarig fred skall kunna uppnås så måste människor kunna leva tillsammans och respektera varandras tro och värderingar samt att Palestinierna erkänner Israel, istället för att vilja utplåna Israel (det finns många Palestinier som vill leva i fred). Jag måste också berätta att det byggdes nya hus och affärer överallt, och människorna såg ut att må bra, många nya bilar och annat som visar att ekonomin på Västbanken är positiv och att folket mår bra, värt att tänka på nästa gång man läser om hur illa de har det.

Efter att ha kommit hem från vår utfärd så vilade jag upp mig, för att sedan äta något innan den stora CL finalen som skulle avgöras (läs, som skall). Besökte en restaurang där jag beställde kosher burgare, kanske den godaste burgare jag någonsin ätit. Sedan var det dags att finna ett trevligt ställe att se matchen på. Och jag fann ett ställe där man var ensam turist (även fast man aldrig känner sig som en turist i Israel). En härlig och trevlig kväll slutade med att Barca blev mästare, igen.

Söndag och min sista dag i landet jag älskar. Gick upp tidigt för att inhandla lite saker och fann vad jag sökte, i den moderna staden. En trevlig man som jag hade ett intessant samtal med, om israel och judendomen.

Därefter så tänkte jag besöka Västramuren, eller klagomuren. Nu för tiden så samlas man där och ber, ett besök där är något som alltid avslutar min tid i Jerusalem. Skriver alltid en lapp, en bön som jag sticker in i muren.

Åkte sedan till Tel Aviv där jag skulle avsluta en underbar semester. Skrev tidigare att vi bestämde oss för att mötas igen (Elenor och jag). Det blev ett fint slut på en underbar semester, vi besökte en vinbar där vi pratade om våra respektive liv i respektive länder. Gott vin och trevliga samtal fick avsluta söndagen. Vi kommer att träffas i Juli igen, i Oslo.

Måndag morgon och frukost med Judy Eliaz, som arbetar på Diesenhaus Unitours och som också hlälp mig med hemsidan. Vi hade en trevlig frukost och vi hade ett intressant samtal och hon kommer fortsätta att hjälpa mig.

Israel, ani ohev otkha!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar