fredag 27 maj 2011

Tel Aviv, Eilat och Jerusalem

En strand vid Tel Aviv

Igår så besökte jag Tel Aviv första gången sedan 1997 och mycket har förändrats fast känslan är den samma. Det känns som man befinner sig i någon huvudstad i Europa.

Det första jag gjorde efter att ha anlänt till mitt Hostel var att vandra ner till stranden, vilken härlig känsla att få vandra längs stranden, barfota och känna doften av hav. Besökte en av många restauranger vid stranden, beställde in kabab med frice och en kall öl. Senare så vandrade jag längs strandpromenaden i riktning mot Jaffa, fotograferade och köpte något läskande och bara njöt över att få vara här i Israel..

På kvällen så mötte jag Elinor, vi vandrade längs strandpromenaden mot hamnen och den nya delen av staden. Det var väldigt trevligt, som vanligt så var det många människor ute och promenerade, joggade och cyklade längs stranden. Vi gick till en mysig restaurang och satt oss nere vid vattnet, vi beställde mat och pratade om allt möjligt. Hon berättade om sina resor, sevärdheter och familj, och jag berättade om mina resor, arbete och familj. Som så många andra så undrade hon varför jag känner så starkt för Israel, och som vanligt så är det svårt att beskriva med ord, men jag försökte och tror hon fick svar på den frågan. Hon bodde vid havet i Tel Aviv, och hade tidigare bott i Jerusalem. Hennes vän driver en populär bar i Jerusalem, och hon gav mig namnet och vägbeskrivning till stället. När vi sa god natt så bestämde vi att vi skulle ses på söndag igen.

När jag kom hem till Hostel Gordon och upp till mitt rum så hade ännu en person anlänt förutom de övriga tre som kom ifrån Usa, Frankrike. Det var en man från New York och vi (jag och fransmannen, tre totalt) hade ett långt samtal om mycket, vi diskuterade bland annat konflikten, och det var trevligt att jag kan så mycket om ämnet. Det är trevligt att diskutera när det är tre olika personer, från tre olika länder, som ser Israel på tre olika sett.

På onsdag morgon så lämnade jag Tel Aviv och begav mig mot Eilat. När jag hade tagit mig ner till Röda havets strand och njutit av solen (38 grader) så ringde jag till Michael som senare hämtade upp mig. Vi åkte till en strand som han brukar besöka med sin familj, vi satt och pratade och jag var så glad att se honom igen, kände mig lite seg av värmen, det var ju trots allt nästan 40 grader varmt. Michael ringde några samtal och kollade upp om jag kunde åka med på jeepsafari samt en båttur i Röda havet imorgon, som vanligt så ordnar han det utan kostnad, jag har funnit en vän för livet och är tacksam för att våra vägar möttes.

Nu sitter jag vid min favorit bar precis vid Röda havet, man sitter i Israel, man ser Jordaniens kust på sin vänstra sida, längre västerut ser man Saudarabien och på höger sida ser man Egypten. Stranden heter Golden beach.

Torsdag och ännu en underbar dag i Israel, har legat några timmar vid stranden och för närvarande så sitter jag och försöker äta, det är svårt att äta i värmen, även fast det är gott. Det är en underbar dag i Eilat och när man sitter i värmen, med en kall öl precis vid Röda havet är det svårt att klaga.

Idag känner jag för att inte göra något, bara njuta av solen och njuta att få vara i landet jag älskar. Tänkte besöka baren jag besökte igår kväll. Det blev inga utflykter idag men klagar inte, det är bara att njuta av solen. Ser fram emot ännu en underbar dag, här nere i södra Israel,

På väg mot Jerusalem, sitter på bussen som åker genom öknen och vi passerar precis Döda havet. Det har varit en intressant semester, med många spännande möten och upplevelser. Igår kväll så kom Michael och hans fru och hämtade mig vid mitt Hotell. Vi åkte till ett ställe där vi åt falafel och pratade. Efter maten så åkte vi hem till Michael och fikade och pratade om hemsidan, har fått mycket hjälp av honom.

Fredag kväll och Shabbat i Israel, och jag har precis kommit hem från den gamla staden, där det blev ett besök vid västra muren. Eftersom det är shabbat så kunde man ej lämna något meddelande i murens håligheter i kväll, men imorgon kväll kan man det.

Har precis bokat in mig på en utfärd imorgon, vi kommer att besöka Döda havet, Massada, Qumran samt Jericho. Ser fram emot att besöka Döda havet, Massada och Qumran, Jericho är inte mycket att se, men eftersom det ingår i resan så får det bli ett besök även där.

Imorgon blir det även final i CL, Barcelona vs Man United och den matchen kommer jag att se på en bar, som ägs av Elinors vän. Det ska bli trevligt att träffa henne igen.

Layla tov från världens heligaste stad Jerusalem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar