onsdag 18 maj 2011

Kärt återbesök...


På fredag så åker jag äntligen tillbaka till Israel. Under min vistelse där så kommer jag att besöka Haifa, Tiberias, Nazareth, Tel Aviv, Jerusalem, Eilat, Döda havet och Masada.

Haifa är en större stad (ca 273 000 invånare) i norra Israel. Där kommer jag att sola och bada samt vandra runt i staden med min vän David, som också är i Israel.

Tiberias är en vacker stad som är känd för att jesus bott där samt att det var där han vandrade på vattnet. Man kan hyra cykel och cykla runt Genesarets sjö, det finns mängder med sevärdheter att besöka. David och jag kommer att åka dit över en dag, vi kommer att cykla runt sjön samt vandra runt i Tiberias.

Nazareth är en sliten stad, där jesus också bott. Det finns en trevlig marknad samt andra sevärdheter som kan vara värt ett besök.

Tel Aviv är en storstad (ca 360 000 invånare) vid havet, stränderna i Tel Aviv finns med bland de 10 bästa stränderna i världen. Jag kommer att träffa Elinor (vän) Judy Eliaz (Diesenhause Unitours), grabbarna och tjejerna på Israeli-T (Webshop som säljer bland annat t-shirts) samt njuta av stränderna.

Jerusalem behöver jag inte säga så mycket om. En underbar stad där gammalt möter nytt. Jag kommer att träffa Almog (en vän från Beer Sheba, som nu bor i Jerusalem) och eventuellt Elliot (en vän som hjälpt mig mycket med artiklar till hemsidan).

Eilat är ett turistparadis i södra Israel, precis vid Röda havet. Det finns mängder med aktiviteter för alla åldrar, billigt boende och dyrt boende, utflykter i Röda havet eller jeepsafari i öknen, valet är ditt, det finns utflykter och boende för alla plånböcker. Jag kommer träffa Michael (en god vän som hjälpt mig mycket med resdelen och kontakter i Israel samt Sverige) och Avi (direktör på Eilats turistbyrå).

Döda havet är havet där alla kan flyta. Det finns många hotell och SPA i närhet till Döda havet. Många besökare brukar smörja in sig med lera från havet. Döda havet är också världens lägsta punkt och ett av de sju underverken i världen, rösta så att det fortsätter att vara ett av de sju underverken.

Masada är en av mina favorit platser i Israel. Om ni vill så kan man vandra upp på berget, om man inte orkar eller vill så kan man ta linbanan upp. Kommer aldrig glömma första gången jag besökte Masada. Vi hade övernattat i ett beduinläger i öknen, och tidigt på morgonen så begav vi oss mot Masada för att se den vackraste soluppgången någonsin (enligt mig).

Jag kommer att blogga på min semester. Ska försöka skriva lite varje dag, men kan inte lova det, men kommer att publicera bilder och skriva lite om platserna som jag kommer att besöka under min vistelse. Israel! hitgaagati eleyka (Israel! I missed you so much).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar