onsdag 23 mars 2011

Semester, men inte till Gaza.

Den 20:e maj så åker jag äntligen tillbaka till Israel. Det var över ett år sedan man hade semester senast och det skall bli skönt att resa tillbaka till Israel (när man åker dit känns det som att man åker hem) för att vila upp mig, äta kosher, sola och bada, åka på spännande utflykter samt att träffa vänner som bor i Eretz Yisrael (landet Israel), Det förlovade landet, Det heliga landet, Ha áretz - Landet, kärt barn har många namn.

Men kommer inte att besöka Gaza eller andra platser på Gazaremsan, även fast Gaza har fina vackra sandstränder och fina gröna parker (som Aftonbladet med flera publicerade förra veckan, NOT).

Någon som har publicerat dessa bilder, är jag. bilderna finns att se på denna blogg. Se hur vackert Gaza är, se bilder från ett nytt shopping centra och från universitet, eller fler bilder på fina byggnader, stränder och parker.

Självklart så blir man lite orolig när man hör att "militanta" grupper avfyrar raketer och granater mot Beér Sheva i södra Israel och andra städer som ligger närmare Gaza, men de städer jag besöker under min resa är inte farliga. Har en vän som bor i Beér Sheva och honom hade jag tänkt att träffa under min vistelse. Det är inte farligt att resa till Beér Sheva.

Kommer också att besöka Haifa (sol och bad), Netanya (sol och bad), Jerusalem (besöka västra muren och andra heliga platser samt träffa en vän som arbetar i närheten, shoppa med mera), Masada (en av mina favorit platser i Israel), Döda Havet (besöka världens lägsta punkt samt flyta i havet, havet där ALLA flyter) och Eilat (sola och bada, åka på jeepsafari i öknen samt åka på andra spännande utflykter, hälsa på mina vänner som bor i Eilat).

Israel och judendomen är något som har en speciell plats inom mig. Jag har bloggat och diskuterat Israel och judendomen i 15 år. Som ni säkert vet så driver jag också http://www.israel4u.se/ som är en fakta och informations sida om Israel och judendomen, där man också kan boka hotell, utflykter, hyrbil samt snart även dykresor till Eilat.

Peter, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar