torsdag 5 februari 2009

Jag besökte Israel September 2008, här är min berättelse.


Oftast när man läser eller ser nyheter om Israel så handlar det om konflikten eller om andra negativa nyheter. I september 2008 så bestämde jag mig för att besöka Israel igen, hade velat åka tillbaka många gångar tidigare och äntligen blev resan av. Hade inte varit i Israel på många år, och senast jag var där så arbetade jag 4 månader på kibbutz Dalia.

Planet lyfte och nu var man äntligen på väg till Israel. Intill mig på planet satt en Israelisk familj som hade varit på semester i Sverige. Vi började prata och det slutade med att familjen bjöd hem mig på middag. Läs mera om detta längre ner.

Netanya

När planet landat och jag fått min väska så försökte jag hitta tågstationen, för att köpa mig en biljett till Netanya, där ett för bokat hotellrum väntade. Tåget kom i tid och efter någon timme så kom vi fram till Netanya. Efter att ha lämnat väskorna och bytt om så gick jag ut på stan, det var en underbar kväll och en härlig känsla att få vandra längs strandpromenaden. Netanya är en väldigt vacker och omtyckt semester ort, både för Israeler och turister.

Haifa

Nästa stopp på resan var Haifa, där jag bokat hotell i området Carmel som är ett väldigt fint och trendigt område i övre delen av Haifa. Hotellet låg någon minut ifrån Bahiagarden som är ett måste för besökare. Varje kväll så gick jag till en utsiktsplats för att se solnedgången. Haifa är det perfekta stället att bo på vid ett besök i Israel, därifrån kan man lätt ta sig till andra städer, vilket jag gjorde.

Akko

Några kilometer från Haifa ligger staden Akko, jag valde att ta bussen från Haifa för att besöka den äldre delen av Akko. Förutom att Akko har många gamla byggnader bevarade så finns det mysiga gränder och trevliga restauranger. Man behöver inte boka hotell i Akko eftersom det räcker med några timmar, så har man sett det mesta.

Nazareth

Nästa dag tog jag stadsbussen till en av Haifa:s busstationer, för att åka vidare till Nazareth. Nazareth är en väldigt sliten och ful stad, men många åker ändå dit för att besöka staden där Jesus bott en del av sitt liv. Det finns också en del sevärdheter som kan vara värda ett besök.

Återbesök på Kibbutz Dalia

När jag senast var i Israel så arbetade jag på en Kibbutz i närheten av Haifa. Bestämde mig för att göra ett återbesök på Kibbutz Dalia. Det visade sig att det inte gick så många bussar till Dalia, men efter en lång väntan så kom äntligen bussen. Tyvärr blev det nästan mörkt innan jag kom fram, men lyckades ändå att ta några kort. Om ni vill arbeta eller om ni har frågor om Kibbutz, så finns det en organisation som heter SVEKIV, bokade min Kibbutz vistelse genom SVEKIV och det ångrar jag inte, att arbeta på Kibbutz blir är ett minne för livet.

Tiberias

Efter 4 dagar i Haifa så fortsatte jag min resa till Tiberias, som är känt för att där ligger sjön som Jesus gick över. Jesus bodde också större delen av sitt liv vid Tiberias Sjö.
Tiberias är en väldigt vacker stad som har mycket att erbjuda. När jag senast var i Tiberias så hyrde vi cyklar och cyklade runt sjön och självklart så ville man göra det även denna resa. Det finns många platser att besöka runt Tiberias sjö och om man inte vill cykla så kan man åka buss eller taxi runt sjön.

Jerusalem - Masada - Qumran - Döda Havet - Jericho

Valde att stanna i Tiberias 4 dagar, men det räcker med att stanna 2 - 3 dagar. Därefter återvände jag till Haifa där jag stannade 2 nätter. Sedan var det dags att fortsätta min resa, denna gång söderut, nästa stopp Jerusalem.

Hade även där för bokat hotell, och valde att bo i den gamla staden. Den gamla staden är indelad i fyra olika delar, de judiska, muslimska, kristna och armenska kvarteren. Här kan man besöka klagomuren, al-aqsamosken eller varför inte vandra i Jesus fotspår?
Det finns mycket bra shopping möjligheter där man kan göra många fynd. Det finns också mängder med restauranger och fik. Min favorit plats i Jerusalem är utan tvekan Klagomuren, när jag besöker klagomuren så känns det i hela min kropp, man blir varm.

Ett måste för alla besökare är Yad Vashem. Det är väldigt sorgligt att se alla filmer och bilder från förintelsen, tårarna föll från min kind hela tiden, jag blev väldigt rörd men samtidigt är det något man måste se om man besöker Jerusalem.

Förutom att besöka klagomuren och Yad Vashem så träffade jag familjen som hade bjudit hem mig på middag tidigare. Familjen bodde i en fin del av Jerusalem och huset var väldigt vackert. Vi åt en traditionell judisk middag och männen bar kippa (judisk huvudbonad). För er som inte har vänner eller bekanta i Jerusalem så finns det möjlighet att få uppleva en liknande middag hos en judisk familj. Ett bra sätt att lära känna Israelerna och deras kultur.

Masada

På hotellet i Jerusalem så mötte jag många trevliga personer, bland annat Mario, en trevlig kille från Florens. Jag berättade om Masada och Döda Havet och Mario bestämde sig för att följa med. Dagen efter kom guiden och hämtade oss (vi bokade utfärden på vårat hotell), vårt första stopp under dagen var Masada, Masada är en vacker plats, ett berg, som var det sista stället som romarna intog. Utsikten är svår att beskriva med ord och om man fick välja var man skulle avsluta livet så skulle jag välja Masada. Det finns två alternativ, antingen tar man linbanan eller så vandrar man hela vägen upp. Första gången jag besökte Masada så övernattade vi i ett beduinläger, vi fick smaka på deras goda bröd och de bjöd på thé, därefter var det dags att lägga sig. Tidigt på morgonen så åkte vi till Masada, vi fick gå upp 04:00 eftersom vi skulle dit tidigt, för att se den vackraste soluppgången jag någonsin sätt. Den gången vandrade vi hela vägen upp till skillnad från 2008 då vi valde linbanan.

Qumran

Nästa stopp var qumran, det var här man hittade dödahavsrullarna. Man kan se en film som berättar hur de hittades och var de hittades, därefter så kan man se med egna ögon var dödahavsrullarna hittades.

Döda havet

Döda havet är världens lägsta punkt och även havet där alla kan simma. Anledningen är den höga salthalten i vattnet. Det finns många hotell och spa-anläggningar precis vid havet och självklart så provade jag och Mario att flyta, ett måste för alla som besöker Israel. Många väljer också att smörja in sina kroppar i lera från Döda Havet, själv valde jag ett mindre lerigt alternativ, köpte med mig lera som jag nu har gett bort till en vän.

Jericho

Ärligt talat så var jag lite orolig och nervös inför vårt nästa stopp, vi skulle in i västbanken för att besöka staden Jericho. Och efter allt man hade hört och läst så var man självklart orolig, men det visade sig att jag varit orolig i onödan, allt gick bra och vi återvände mot Jerusalem.

Hemresan

Efter 14 dagar i solen så var det dags att åtevända hem till Sverige igen. Hela vistelsen hade varit väldigt lyckad. Man mötte så många underbara och hjälpsamma Israeler, Israelerna är väldigt nyfikna och ställer mycket frågor. Jag tog en taxi till flygplatsen, och precis som under hela vistelsen i Israel så blev man vänligt bemött och hade ett trevligt samtal med chauffören. Precis innan flygplatsen så var det en säkerhetskontroll där man fick visa sina väskor samt svara på några frågor. Säkerhetsvakten var trevlig och avslutade samtalet med ett handslag och ett leende. Redan då bestämde jag mig för att återvända till landet jag älskar, och nästa resa är planerad senare under 2009.


God bless you!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar