söndag 1 november 2009

Sol, värme och Israels Las Vegas.


Denna dag började som gårdagen. Solen värmer och det är den varmaste dagen så här långt på semestern. Efter att ha sagt farväl till dem i matsalen och lämnat nyckeln var det dags att bege sig mot tågstationen. Taxi chauffören verkade ha vaknat på helt fel sida, eller i fel säng, för han var inte på bra humör. Efter att ha betalat honom så var det dags för att passera kontrollen intill tågstationen. Vakten var väldigt trevlig och det gick smidigt, väl innanför kontrollen var det bara att bege sig till rätt spår, och efter ett par minuter så kom tåget. Det var fullt med passagerare redan när jag gick ombord, men efter att ha kommit till Tel Aviv så blev det mindre med folk och man kunde sitta de sista stationerna innan tåget anlände till Lod.

Efter att ha väntat fem minuter så kom nästa tåg, tåget som kommer att ta mig till Beer Sheva.
Vilka kontraster, för några timmar sedan satt man på ett tåg, nu sitter man på en buss mitt ute i öknen. Det är ett mäktigt landskap, öken, öken och ett och annat träd. Det känns som att åka i en dröm, väldigt mycket sand, trodde inte att det kunde vara så vackert med sand.

Vi har precis haft en paus i åkandet, men är nu åter på väg söderut mot Eilat som man kan kalla Israels Las Vegas.


Har nu varit i Eilat ett par timmar, och har hunnit med att besöka gågatan samt shoppa ett par nya solglasögon. Eilat är en taxfree zon och jag betalade bara halva priset, så det blev en bra affär. Det fanns ett femtiotal, minst, affärer och den affären jag valde att gå in arbetade det en kille som hette Thomas, som också arbetade på googla, han skulle hjälpa mig att lägga upp min site på googla och yahoo, det finns en gud, det visste jag redan. Han blev också förvånad, men jag tackar för att vi träffades.

Just nu sitter jag på stranden vid Röda havet och dricker en kall öl och njuter av värmen. Ska snart gå och äta en bit för att sedan vandra hem och njuta av utsikten från mitt rum, har en terrass med utsikt över havet, väldigt fint. Sitter och njuter av utsikten, imorgon ska jag ta ett kort och lägga till här, för nu har jag köpt en laddare.

Ringde Avi på turist informationen i Eilat, har möte med honom imorgon, det går bra nu. Jag tänkte prata lite med honom om mina framtida resor till Israel, och sedan se vad det finns för utbud av utflykter, får passa på att prova flera utflykter nu när jag får följa med på alla utflykter gratis, tack vara Michael på den Israeliska statens turistbyrå i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar