lördag 31 oktober 2009

Shorts, sandaler och samtal med en rabbin.

I morse så vaknade jag med solen i ögonen och en ganska så blå himmel. Efter frukost så begav jag mig ut på stan för att leta upp buss terminalen inför min resa till Eilat imorgon, eller om jag hyr en bil och stannar till vid Döda havet och Masada på vägen mot Eilat.

Efter att ha funnit buss terminalen så gick jag ner till stranden där jag tog en lång promenad längs stranden, en härlig känsla.

När jag vandrade hem mot hotellet så började det regna, tog skydd vid ett hotell, och började prata med en kille som det visade sig arbeta på hotellet. Han var en rabbin som arbetade på hotellet under shabbat och högtider. Vi hade ett långt samtal om judendomen och om Israel. jag berättade om min hemsida och om att jag tidigare arbetat på kibbutz, han berättade om shabbat samt om konflikten och om Israel.
Han berättade också att hans mor och far varit i Sverige och Norge. Och han undrade om jag inte skulle flytta hit, eftersom jag känner som jag gör för landet och de som bor här.
Han berättade att alla kan flytta till Israel, men att det tar längre tid att bli israelisk medborgare om man inte är jude. Är man det så blir man israelisk medborgare omgående.

Så idag har man hunnit med väldigt mycket, och det är långt kvar på dagen. Men eftersom jag eventuellt tar bussen imorgon så måste man i säng tidigt.

Tänker gå ner på stan lite senare, för att äta och ta ut pengar till hyran, buss och fickpengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar