lördag 7 november 2009

Det heligaste, shopping och ett möte med Elliot.


Nu har jag kommit till det heligaste av heligast, har nu anlänt till western wall eller klagomuren som den också kallas. Sitter här och väntar på Elliot som kommer in till Jerusalem snart.
Det ska bli trevligt att äntligen få träffa honom, speciellt vid en plats som denna. Jag mötte Elliot vid Jaffa gate utanför den gamla staden, vi vandrade runt i staden samtidigt som Elliot berättade om saker vi såg.


Vi besökte bland annat en marknad som var fylld med dofter och färger. Det var trevligt att träffa honom, vi har ju haft kontakt under en längre tid via datorn, för er som inte vet så är det Elliot som hjälpt mig med ett flertal artiklar på min hemsida som tack vare honom blivit ännu bättre.

Efter att ha sagt hejdå så fortsatte jag att vandra runt i staden. Jag köpte några saker till mig själv samt till min systers döttrar. Har inte köpt något till de vuxna ännu, vi får se om jag köper något på flygplatsen på vägen hem.

Sedan så vandrade jag vidare mot mitt Hostel som ligger centralt i den heliga staden Jerusalem. Som jag skrev inledningsvis så besökte jag western wall tidigare under torsdagen. Det var väldigt mycket folk där så jag besökte western wall igen lite senare. Det var mindre folk nu och jag frågade ett par soldater om en penna och en papperslapp, så att jag skulle kunna skriva en lapp och lämna i någon av alla hårligheter i muren.

Efter att ha gjort detta så gick jag mot den moderna staden där jag också åt en bit mat. Det finns mängder med restauranger ifrån hela världen här i staden, eller rätta sagt i hela landet.
Låg och vilade när jag hörde väldigt hög musik utanför mitt fönster, först så trodde jag att ungdomarna som bor på samma Hostel hade avlutning med musik och dans. Men när jag tittade ut genom fönstret så såg jag två vita van bussar som stod vid rödljuset här utanför och det var därifrån musiken hördes. Framför och runt om så stod det personer i vita dräkter och dansade. En trevlig avslutning på kvällen och en av många händelser man tar med sig hem till ett regnigt och kallt Sverige.

Lehitra`ot ifrån Jerusalem och Israel, imorgon så väntar en dag som jag ska spendera i flygplan och på flygplatser.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar