måndag 22 augusti 2011

Varför måste man dölja sin tro?

Jag visste redan hur svårt det är för judar att leva i Sverige, speciellt i Malmö, där många judar väljer att flytta eftersom de inte kan ha på sig sin kippa samt visa sin tro. De kan heller inte ta en taxi direkt till synagogan, på grund av det hat som finns bland personer från mellanöstern, och andra med lika fel bild av judarna.
För några veckor sedan när jag besökte en synagoga i Stockholm, så valde jag att ha min kippa på huvudet medans jag gick runt i Stockholm, inte för att provocera utan för att visa mitt stöd för de judar som inte vågar visa sin tro på grund av det hat som finns i samhället. Inte en enda person sa något när det såg mig med en kippa, så när jag fick reda på att synagogan får ta emot 20 hot per dag så blev jag väldigt förvånad, men det som gjorde mig mest förvånad är att polisen vet vilka personer som ringer och hotar och ändå fortsätter hoten. Varför fortsätter hoten när polisen vet vilka som utför dessa hot?

När man möter personer som inte vågar visa sin tro, för att de är rädda för att bli attackerade så blir jag väldigt sorgsen. Hur kan detta ske i ett demokratiskt land som Sverige? Jag har aldrig hört talas om att en munk blivit attackerad och misshandlad bara för att han är en munk, att en kristen blivit attackerad och misshandlat bara för att han har ett kors runt sin hals. Men judar kan inte visa sin Davidsstjärna eller ha en kippa på sitt huvud för att de är rädda för att bli attackerade och misshandlade.

Jag har en väldigt vacker Davidsstjärna runt min hals (väl synlig). Arbetar på Arlanda flygplats och möter tusentals med människor varje dag. När jag går ut med vänner eller besöker en festival så har jag alltid stjärnan synlig. När jag tidigare bodde i Uppsala så åkte jag ofta buss nummer sju, som går till Gottsunda. Visade alltid stjärnan och bar ibland israelvänliga t-shirts. Jag kommer alltid att visa mitt stöd för Israel och judar, ANI OHEV ISRAEL!!!

Peter, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar