onsdag 5 oktober 2011

Samma resa nya möten

En underbar vecka i Jerusalem och två trevliga dagar i Tel Aviv är över. I Jerusalem så hade jag sällskap av Erik, en god vän från Sverige. Vi träffade min vän Elliot samt att vi träffade Joel Mikulinser som nyligen emigrerat till Israel.

Efter en härlig och väldigt trevlig vecka i Jerusalem så var det dags för Erik att åka hem. Jag åkte då till Tel Aviv, som vanligt så träffar man många trevliga människor. Där jag bodde så träffade jag två tyskar, en spanjor, två fransmän och en kanadensare.

På måndag kväll så hade jag bestämt med Elenor att vi skulle träffas, vi träffades på stranden. Hennes vän Amid och hans kompis från England kom också dit, vi hade intressanta diskussioner och jag kände verkligen starkt för att emigrera till Israel , och det är ingen omöjlighet i framtiden. Efter att vi suttit vid stranden, på en mysig restaurang så gick vi hem till Elenor. Hon bor bara någon minut från stranden.

Gick upp tidigt på tisdagen för att ta bussen ner till Eilat, längst söderut i Israel. Ombord på bussen så började jag prata med Benjamin, en trevlig kille från den trevliga staden Barcelona. Benjamin berättade att det bor många judar i Barcelona, vilket är ännu en anledning att gilla staden och fotbollslaget.

Väl på plats i Eilat så kom min vän Michael och hämtade mig, det är alltid trevligt att träffa honom, han har hjälpt mig mycket med resorna. Han har lånat ut en lägenhet till mig under min vistelse i Eilat. Från vardagsrummet så ser man havet och på andra sidan röda havet ser man Jordanien.

Vandrade ner till centrala staden, vandrade längs stranden och satt mig vid havet och åt lite mat jag handlat med mig längs vägen. Det finns inget att klaga på, hela resan har varit precis som mina resor brukar vara, det vill säga väldigt bra. Imorgon väntar ännu en underbar dag i Israel, tänker vandra ner till havet och sola och bada hela dagen i morgon.

En ny dag och nya möten, imorse när jag vandrade mot stranden så såg jag en kille som liknade Benjamin som jag pratat med dagen innan. Det visade sig att det inte var han utan en kille med namn Josef från Broklyn. Vi tog sällskap till stranden där vi fortsatte att prata, han bodde här, och så hade man ännu en ny vän i Israel. Josef ringde precis och vi skall ses senare ikväll.

Just nu sitter jag på en bar vid rödahavets strand och surfar och dricker en kall öl, det har inte blivit så många inlägg under min semester. Det beror på att jag ville lämna arbete hemma, och bara njuta av min semester.

Layla tov från Eilat…

Peter, Eilat/Jerusalem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar