måndag 10 oktober 2011

Tillbaka i Sverige, men ändå inte hemma...

Två underbara veckor i eretz Israel är tyvärr över för denna gång. Som vanligt så har det varit väldigt trevligt, och som vanligt känner man viss sorg över att behöva åka hem till ett grått och trist sverige. Men är också glad över att få träffa min kära familj och mina kära vänner igen.

När jag reser till Israel så får man ofta höra, varför flyttar du inte hit? Peter - när tänker du flyttta hit? men en sak som verkligen värmer är när en väldigt god vän alltid säger, Peter - welcome home... Israel känns som hemma, känner mig inte som en turist utan som en av många andra. Många tror att jag bor där, när vi bodde på ett hostel i Tel Aviv så träffade vi en kvinna från england, och hon frågade om jag var en Tel Aviv bo...Israel.

Eftersom man känner många som bor i Israel så får man en bra bild av hur det ser ut i sammhället. För en del är det väldigt svårt att bo i Israel, lönerna är dåliga och priserna är som i sverige, ibland dyrare. Men samtidigt så kan man leva där, kanske inget lyxliv, men behöver man verkligen all lyx man har här hemma? träffade många emigranter och alla trivdes, även fast de inte hade arbete (det finns arbeten, men en del är alldeles för dåligt betalda), eller även fast det är dyrt med boende.

Jag träffade flera personer som bodde i Israel som hade egna företag som de kunde sköta med en dator, och kunde därför bo i Israel. Personligen har jag tänkt väldigt mycket på detta, och har kommit fram till att om min hemsida, det vill säga resorna går bra framöver. Vilket gör att det kommer in bra med pengar, då funderar jag på att flytta till Israel, kanske inte för evigt, men 1-2 år.

Israel4u.se i samarbete med våra kontakter i Israel arbetar för närvarande med att ta fram en paketresa som vi hoppas kunna erbjuda er senare under 2011. Det handlar om upplevelser, bland annat dykning, mountainbike, jeepsafari i öknen, möte med en Rabbin, Soldat och emigrant. Ett besök vid Döda havet, Masada med mera. Priset kommer att vara inklusive flyg (direkflyg Arlanda-Tel Aviv).

Vi kommer också att publicera en artikel på hemsidan som handlar om att vara jude i sverige, samt hur och varför man väljer att emigrera till Israel. Det kommer att vara en intervju men en vän (Joel Mikulinser) som flyttat till Israel.

Peter, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar