tisdag 11 oktober 2011

Äta eller inte äta, det är frågan - Att betala eller inte betala, är en annan fråga

Om en person är känslig eller allergisk och har gluten, om en annan är känslig mot lactos så får dessa personer specialmat om dessa betalar för maten på arbetet. Om en person är muslim så finns det andra alternativ för dem. Men en person som är jude får ej koshermat, även fast hon/han betalar för maten varje månad.

I vissa fall, kan en jude äta mat som inte är helt kosher, om man låter bli fläsk kött, väntar med att äta eller dricka mjölkprodukter inom en viss tid, vanligtvis 4 timmar. Men kosher handlar om så mycket mer än bara kött och mjölk, allting är kosher och för många är det viktigt att kosher följs. Jag kan erkänna att jag inte följer kosher så speciellt bra, inte så bra som jag skulle vilja, och det beror på att det är svårt. När jag nyligen var i Israel så åt jag kosher i 14 dagar, jag fastade och bar min kippa.

Det är för mig självklart att om möjligheten ges, så skulle jag äta kosher varje dag, men nu nekas vissa kosher medans andra har möjligheten att få mat som de kan äta. Visst äter jag maten som erbjuds, men endast 3-5 dagar per månad. Och om maten varit gratis så hade det inte spelat någon roll, men nu betalar man för mat,  som man inte äter.

Peter, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar