torsdag 27 januari 2011

Minnesdagen över förintelsens offer 2011


27 januari är minnesdagen över förintelsens offer. Jag besökte Stockholm där jag bland annat tände ljus vid Raoul Wallenbergs torg samt besökte Stockholms stora Synagoga.

När jag kom in i Synagogan så gick jag upp en trappa för att se och höra bättre. En liten bit ifrån mig så satt en äldre kvinna som jag började prata med. Hon berättade att hon var en överlevande från förintelsen.

När man satt där och lyssnade på tal samt hörde vacker sång samt dikter så blev man väldigt rörd, man satt som förstenad, kall och sorgsen.

Man blir också sorgsen när man ser hur judar flyr från Malmö, som jag skrev tidigare så avråder organisationen Simon Wiesenthal-centret judar att resa till Malmö.
En del säger att det var så länge sedan och tycker att vi tjatar om förintelsen och om hur judar har det i sverige och världen, ser inte dessa människor vad som sker framför deras ögon 2011?

Israel4u.se kommer även i framtiden att informera om Israel och judendomen. Besök vår hemsida, där finner ni mängder med information och fakta samt många bra länkar.

Om ni inte får svar på era frågor, så är ni alltid välkomna att kontakta oss via mail, kontaktinformation finner ni på vår hemsida http://www.israel4u.se/.

2 kommentarer:

  1. Shalom Peter!

    Jag håller med dig om att det är sorgligt med det judehat som finns bland många i Malmö!

    Du skrev: "Det är också skrämmande att det finns nazistiska partier i Sverige.
    "

    Vilka partier i Sverige hävdar du är nazistiska och vilka dokument bygger du denna uppfattning på – citera från partiprogram.

    Jag tycker det är tragiskt att det blåa och det röda blocket i Sverige stödjer att det ges flera hundra miljoner kronor till den ”Palestinska myndigheten”, som stödjer terrorism, inklusive dödande av judar. [Källa.].

    Precis som Hitler vill Mahmoud Abbas döda judar, baserat på uttalanden som han har gjort i arabisk media, t.ex. hyllande av terrorister.

    Det finns en lösning till fred, men Abbas har ingen plats i den lösningen.

    Shalom,
    Anders Branderud

    SvaraRadera
  2. hej Anders,

    jag tror inte att någon skulle erkänna om de var nazister, och heller inte skriva det i ett partiprogram, tror du det?

    Men partiet jag syftade på var svenskarnas parti. Om du inte visste det, så har partiet tidigare haft namnet NSF och Folkfront. Du kanske trodde att jag menade att det fanns nazistiska partier i regeringen?

    Om du har andra frågor om judendomen eller Israel så är du välkommen att kontakta mig igen.

    Hälsningar
    Peter

    SvaraRadera